5 måder du kan øge dit vægttab på

De fleste vil gerne tabe  sig 5-10 kg. Det kan dog være en hård og sej kamp, som tit ender ud i at man i sidste ende, tager mere på end man faktisk har tabt. Effektiv vægttab kræver derfor diciplin og viljestyrke. Derfor har vi samlet 5 måder, der kan være med til at øge og vedligeholde dit vættab på.

Drik mere vand

Der er ingen kalorier i vand. Derfor kan det være med til at hæmme din appetit og øge dit stofskifte. Sørg derfor for at få 8 glas vand om dagen – og gerne mere, hvis du samtidigt dyrker motion eller har en aktiv hverdag på anden vis. 

Dyrk motion

Det anbefales, at man både fokuserer på styrketræning og cardio, så kroppen forbrænder kalorier og øger muskelmassen samtidigt. Men du behøver dog ikke være den store fitness junkie for at dyrke motion jævnligt. Det kan være så simpelt som at tage trappen eller spænde løbeskoene istedet for at tage bussen på arbejde. Vi anbefaler dog at du stræber efter at gå min. 10.000 skridt dagligt, og gerne 12.000 i forbindelse med et vægttab.

Spis mere frugt og grønt

Den officielle anbefaling for dagligt intag af frugt og grønt lyder på 600 gram, hvoraf 300 gram gerne skal bestå af grønsager. Ved at øge dit indtag af frugt og grønt er du med til at give din krop nogle sunde næringsstoffer, som øger mæthedsfornemmelsen og er nemmere at forbrænde for din krop. 

Sov godt

Kroppen har brug for at restituere, og derfor er søvn en ekstrem vigtig faktor. Hvis din krop er i underskud af søvn, kan det resultere i, at du skipper fitnesscenteret og istedet ender med at overspise. Derfor er søvn særligt vigtigt, da det er her kroppen forbrænder dit fedt og restituere dine muskler. Det anbefales derfor at voksne sover mellem 7-9 timer hver nat.

Husk dine mål

Rom blev ikke bygget på en dag. Derfor kræver det tålmodighed og vilje at få et varigt og effektivt vægttab. Gem hellere badevægten væk, og fokuser istedet på, hvor mange centimeter du taber, fordelt rundt om på din kropp. Husk samtidigt at notere og dokumentere dine resultater, så du løbende kan følge med i din egen udvikling. Det kan være svært selv at se et eventuelt vægttab, så derfor kan tal og billeder være et  godt værktøj til dig, som kan sørge for du når dit mål en gang for alle.